ชื่อสารนิพนธ์ : การศึกษาวิเคราห์อักษรจีนที่ประกอบด้วยอักษรตัวเดียวกัน
ชื่อสารนิพนธ์ภาษาจีน : 汉字的叠字研究
อาจารย์ที่ปรึกษา : รองศาสตราจารย์ ดร.เมชฌ สอดส่องกฤษ
ชื่อผู้ทำสารนิพนธ์ : นางสาวนาฎสินี โพธิสาร
รหัสประจำตัวนักศึกษา : 5314403374
---------------------------------------------------------------------
บทคัดย่อ
ชื่อเรื่อง : การศึกษาวิเคราห์อักษรจีนที่ประกอบด้วยอักษรตัวเดียวกัน
คำสำคัญ
: วิวัฒนาการอักษรจีน/อักษรจีนที่ประกอบด้วยอักษรตัวเดียวกัน/ความหมายอักษรจีน
การศึกษาวิเคราะห์อักษรจีนที่ประกอบด้วยอักษรตัวเดียวกัน
มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาวิวัฒนาการอักษรจีน อักษรจีนที่ประกอบด้วยอักษรตัวเดียวกัน
มีการประกอบกันแบบ 2 ตัวอักษร 3 ตัวอักษรและ 4 ตัวอักษร ทำให้เกิดเป็นอักษรใหม่ที่มีความหมายใหม่หรือบางอักษรมีความหมายสอดคล้องกับความหมายเดิมและจัดกลุ่มคำศัพท์ตามความหมาย
นำอักษรจีนที่ประกอบด้วยอักษรตัวเดียวกันจำนวน 55 หมวดนำอักษร
มาแบ่งกลุ่มและศึกษาวิเคราะห์ถึงความหมายและจำนวนการประกอบกันของอักษรจีน
จากการศึกษาพบว่ามีอักษรที่สามารถประกอบด้วยอักษรตัวเดียวกันทั้งหมด 77 ตัวอักษร อักษรที่สามารถประกอบกันได้ 2 ตัวอักษรมี 38
อักษร อักษรที่สามารถประกอบกันได้ 3 ตัวอักษรมี
28 อักษร และอักษรที่สามารถประกอบกันได้ 4 ตัวอักษรมี 11 อักษร จากการวิเคราะห์พบว่าอักษรจีนที่ประกอบด้วยอักษรตัวเดียวกันประกอบกันมากกว่า
2 ตัวอักษร มีประเด็นที่วิเคราะห์ดังนี้
1.วิเคราะห์ตามความหมาย
แบ่งเป็น
1.1
ความหมายอักษรจีนที่สอดคล้องกันทั้งหมด 58 เปอร์เซ็นต์
1.2
ความหมายอักษรจีนที่ไม่สอดคล้องกัน
1.2.1
ความหมายอักษรจีนที่สอดคล้องกันบางตัว 22 เปอร์เซ็นต์
1.2.2
ความหมายอักษรจีนที่ไม่สอดคล้องกันทั้งหมด 20 เปอร์เซ็นต์
2.วิเคราะห์ตามจำนวนการประกอบของตัวอักษร
2.1
อักษรที่สามารถประกอบกันได้ 2 ตัวอักษร 49
เปอร์เซ็นต์
2.2
อักษรที่สามารถประกอบกันได้ 3 ตัวอักษร
37 เปอร์เซ็นต์
2.3
อักษรที่สามารถประกอบกันได้ 4 ตัวอักษร 14
เปอร์เซ็นต์
ผลการศึกษาวิเคราะห์อักษรจีนที่ประกอบด้วยอักษรตัวเดียวกันครั้งนี้พบว่า
ความหมายของอักษรที่ประกอบขึ้นมามีความหมายใหม่ที่สอดคล้องกับอักษรเดิมค่อนข้างมากทำให้ง่ายต่อการจดจำหรือคาดเดาความหมาย
ส่วนอักษรที่มีความหมายแตกต่างไม่สอดคล้องกันเป็นส่วนน้อย การประกอบกันของอักษรจีนแบบ
2
ตัวอักษรมีมากที่สุด การประกอบกันแบบ 3 ตัวอักษรและ
4 ตัวอักษรลดลงมาก จำนวนการประกอบตัวอักษรมากขึ้นจะมีจำนวนอักษรน้อย
ทำให้มีความรู้ใหม่เพิ่มขึ้นและสามารถนำการศึกษาในครั้งนี้ใช้ในการศึกษาความหมายของศัพท์ภาษาจีนที่หาได้ยาก
นำไปใช้ในการเรียนการสอนได้อย่างมีประสิทธิภาพ
摘要
题目 :汉字的叠字研究
关键词 :汉字演化、叠字、音义
本文研究的目的是研究汉字的演化,研究组合叠字,叠字与本义的关糸。本文将 55 个汉字进行叠字组合。一共可以合成 77 个汉字,其中含两个同字部件的汉字有 38 个,含三个同字部件的汉字有 28 个,含四个同字部件的汉字有 11 个。研究看起比 2 个字以上的结合能以下研究发现:
1. 分析组合汉字的意义:
1.1 汉字意义完全符合 58%
1.2 汉字意义不符合
1.2.1 汉字意义有些符合的 22%
1.2.2 汉字意义完全不符合的 20%
2.分析组合汉字的数量:
2.1 由两个同字组合的汉字 49%
2.2 由三个同字组合的汉字 37%
2.3 由四个同字组合的汉字 14%
汉字的叠字研究结果表明组合后汉字的意义与原 部件意义较多符合。通过对比联想可以帮助推测记忆汉字意义。这种汉字部件组合,由两个汉字组合的汉字较多三 个和四个汉字式的汉字数量较少。多部件组合的汉字数量比较少。利用研究可推测新字意义,对汉浯教学也有所帮助。
Abstract
Title : An
analysis of Chinese character which composed of the same
form
Key words :
Chinese characters evolution, Chinese Characters which composed of the same
Characters, Chinese characters meanings
The study of Chinese
characters which composed of the same characters has the purposes to study
about Chinese characters evolution and to study Chinese characters which
composed of two of the same characters, three of the same characters, and four
of the same characters. After the forming procedure has done, the new
characters with the new meanings have occurred. Some of the new characters have
the new meanings but they still have related meaning to the previous meaning
and those characters were categorized to groups of the same meanings. The
researcher has divided the Chinese characters which formed by the same
characters into 55 categories and analyzed them according to the meanings and
the frequency of the characters has formed.
According to the
study, it was found that there are 77 characters which have the ability to
compose new characters with the same characters. Also, there are 38 characters
which composed of two same characters and 28 characters which composed of three
same characters. Moreover, there are 11 characters which composed of four same
characters. According to the analysis, it has seen that Chinese characters
which composed of the same characters more than two times have two points to
analyze as seen below:
1. Semantic Analysis
1.1
Consistent meaning of Chinese characters have total average 58 percent.
1.2 Inconsistent meaning of Chinese Characters
1.2.1
There are 22 percent of the meanings of Chinese characters which some of them
have consistent meanings to the previous meaning of the characters.
1.2.2
There are 20 percent of the meaning of Chinese characters which every characters
have no consistent meaning to the previous meaning of the characters.
2. Analysis of
frequency that Chinese characters are formed.
2.1
There are 49 percent of the characters which can form by two times of the same
characters.
2.2
There are 37 percent of the characters which can form three times by the same
characters.
2.3
There are 14 percent of the characters which can form three times by the same
characters.
The result of the
studying of Chinese characters which composed of the same characters found that
the new meanings of the new characters are close to the previous meaning of the
old characters. Thus, it is not difficult to remember or predict the meanings
of each character. Also, there are some of the characters which have different
meanings from the old characters. The forming procedure of two same characters
occurred the most and the rests are three times and four times respectively. If
the numbers of characters forming are increased, there will be less characters
appear in the new characters. Hence, the researcher gained a lot of new
knowledge and all of these knowledge can apply with the studying of Chinese
vocabulary meanings which difficult to find out.
Moreover, it could be used effectively in schooling.
没有评论:
发表评论